Metoder og tilgange

Vi tilrettelægger pædagogikken på Bøgehuset efter det enkelte barns udvikling, ressourcer og potentialer. Kommunikation og samspil er meget vigtige elementer i vores socialpædagogiske hverdag, og den varetages af uddannede pædagoger og social- og sundhedsassistenter.

Pædagogiske tiltag planlægges i fællesskab med de faggrupper, der er omkring det enkelte barn, så tilbuddet fremstår som en helhed.

I Bøgehuset arbejder vi i teams, ligesom vi arbejder på tværs af forskellige fagområder. Der er afsat tid til teamsamarbejde pædagog/pædagog samt pædagog/lærer til videoanalyse og supervision for at opbygge en fælles tilgang og udvikling af det enkelte barn.

Ud over døvblindheden har en stor del af børnene yderligere funktionsnedsættelser af blandt andet fysisk, motorisk og mental art. Funktionsnedsættelserne er blevet mere markante, og de stiller særlige krav til det pædagogiske arbejde.

Omsorg og pleje fylder meget i den almindelige pædagogiske praksis på Bøgehuset, og alle medarbejdere arbejder på at give de døvblindfødte børn den bedst mulige dagligdag.