Kurser og efteruddannelse
Kurser- og efteruddannelse
Opdateret
Missionen for hele Specialsektoren i Region Nordjylland er at medvirke til, at hvert enkelt menneske, der benytter sektorens tilbud, får de bedst mulige vilkår for at mestre sin egen tilværelse.
Viden og kompetenceudvikling her hos os sigter mod, at kursusdeltagerne får mulighed for at tage ejerskab for egen læring og udvikling således, at de understøtter sektorens mission, samt arbejder målrettet med borgernes ret til udvikling og indflydelse på eget liv.
Kompetenceudvikling har et dialogisk perspektiv på læring, og alle uddannelser bidrager til at udvikle reflekterende og kompetente medarbejdere. Uddannelserne tager afsæt i en læseplan, der forudsætter, at læring og kompetenceudvikling sker i tæt dialog mellem underviser, deltager og leder med henblik på at sikre, at indholdet er forankret i den konkrete praksis. Uddannelserne bygger på forsknings- og erfaringsbaseret viden og følger retningslinjerne i den Danske Kvalitetsmodel, Standard for kompetenceudvikling, ligesom kvalitetssikringen af uddannelsernes indhold sker i tæt samarbejde med vores nationale og nordiske samarbejdspartnere.
At lægge krop til er en gennemgående tematik på Basisuddannelsen. Det handler om mødet mellem to mennesker med forskelligt udgangspunkt for kommunikation, og om de udfordringer og muligheder en sådan asymmetri giver den enkelte. Basisuddannelsen er basisviden omkring arbejdet med personer med medfødt døvblindhed/sansetab. Uddannelsen lægger vægt på forståelse af sansehandicap på fjernsanserne i relation til sansemæssig tilgængelighed, orientering, udvikling af kommunikation og sociale kompetencer. Uddannelsesformen er en vekselvirkning mellem teori, videoanalyse, gruppearbejde, refleksion og praksisøvelser.
Målgruppe for Basisuddannelsen: Basisuddannelsen henvender sig til alt pædagogisk personale, som arbejder med børn og voksne med medfødt døvblindhed og dobbelt sansetab.
Opbygning: Basisuddannelsen er bygget op over tre moduler af hver tre dage, som kan kombineres efter behov, da man tilmelder sig hvert modul enkeltvis. Det er muligt at tage sin basisuddannelse over to år. Basisuddannelsen giver adgang til at forsætte på National Grunduddannelse på UCN.
Aktuelle kurser: Basisuddannelsen: At lægge krop til
Uddannelsen tager afsæt i Low Arousal formuleret at Bo Heilskov Elvén, i forskellige metoder fra procesfacilitatorens værktøjskasse samt i specifikke modeller, som neuroaffektive kompasser og Trafiklyset. Alle metoder der kan benyttes i forbindelse med vejledningsarbejdet i praksis.
På uddannelsen retter vi opmærksomheden mod, dels hvad det vil sige at være vejleder for kollegaer, dels hvordan man kan arbejde med at forholde sig nysgerrigt og åbent til en problemstilling fremfor at drage forhastede konklusioner.
Er du nysgerrig på din egen praksis, og ønsker du at blive klogere og finde flere handlemuligheder? Velkommen til en dag med videoanalyse, hvor vi sammen bliver klogere på, hvordan vi kan bruge analysemodellerne fra bogen Kommunikative Relationer til at skabe kommunikativ udvikling i den pædagogiske praksis.
Målgruppe: Analysedagen henvender sig til fagpersonale, som har afsluttet NGU, og som derfor er fortrolige med at anvende videoanalyse som pædagogisk redskab, samt at håndtere og omsætte ny viden i praksis.
Aktuelle kurser:
Ingen kurser i øjeblikket.
"National GrundUddannelse – specialpædagogik til personer med medfødt døvblindhed" udvikles og udbydes i samarbejde med UCN, Act2learn. På den National GrundUddannelse får deltagerne mulighed for at fordybe sig i en række særlige specialpædagogiske interessefelter inden for døvblindområdet. Undervisningen inddrager resultater fra aktuelle forsknings- og udviklingsarbejder fra området. Hvert modul er på 30 lektioner, som består af teoretiske forelæsninger, gruppearbejde, praktiske øvelser samt videoanalyse ud fra metoden "At lære at se". I perioden mellem modulerne må der påregnes tid til projektarbejde og litteraturlæsning.
Målgruppe: NGU er et efteruddannelsestilbud til professionelle, der arbejde med og for mennesker med funktionsnedsættelsen medfødt døvblindhed. Optagelsen på NGU forudsætter, at kursusdeltageren har gennemført Basisuddannelsen fra CDH-tilbuddene eller et andet tilsvarende uddannelsesforløb.
Aktuelle kurser:
National GrundUddannelse - NGU
Taktilt tegnsprog er mere omfangsrigt end tegnsprog i hænderne og består af forskellige indholds-elementer, eksempelvis: grammatik, taktil kommunikation, haptiske signaler, samt at kunne aflæse sprog og tegn, som udgår fra kroppen. Alle temaer er i gensidig relation forstået på den måde, at de dels er afhængige af og påvirker hinanden, ligesom der forekommer mange overlap de forskellige temaer imellem.
Målgruppe: Kursusforløbet i Taktilt tegnsprog er udviklet til fagpersonale, der samarbejder med elever og borgere med funktionsnedsættelse på både syn og hørelse med henblik på at sikre borgerne optimale muligheder for at kommunikere i dagligdagen. Uddannelsen i Taktilt tegnsprog udbydes til netværket omkring en borger. Det er muligt for eksterne interesserede mod betaling at deltage i de borgerrelaterede netværksforløb. Endvidere er det muligt at købe specialdesignet undervisningsforløb ud af huset.
Aktuelle kurser:
Intet pt.
Tegn til tale (TTT) er en kommunikationsform, der anvendes over for hørende, der har problemer med at forstå eller udtrykke sig udelukkende ved hjælp af talesprog.
TTT er talesprog, suppleret med tegn lånt fra dansk tegnsprog. Ved anvendelse af TTT er det vigtigt at tage udgangspunkt i sproglig funktionsevne, kommunikationsbehov og interesser.
Undervisning i tegn til tale, infopjece (pdf)
Tegnsprog og anden tegnstøttet kommunikation har afgørende betydning i samarbejdet med mennesker med nedsat hørelse. Uddannelsen i tegnsprog og visuel kommunikation tager afsæt i døves tegnsprog og er tilrettelagt i 8 trin. Hvert trin består af 60 lektioner, der afvikles på en fast ugedag. For at få det størst mulige udbytte af undervisningen forudsættes det, at man som deltager har et niveau svarende til det forudgående niveau.
Målgruppe: Ansatte med tilknytning til Botilbud for Voksne med Døvblindhed samt Tilbud for Børn og Voksne med Døvblindhed og Høretab tilbydes uddannelse i tegnsprog og visuel kommunikation med henblik på at sikre borgerne optimale muligheder for at kommunikere i dagligdagen.
Det er muligt for eksterne interesserede mod betaling at deltage på kurser i tegnsprog og visuel kommunikation, som udbydes løbende til ansatte i området. Endvidere er det muligt at købe specialdesignet undervisningsforløb ud af huset.
Undervisning i tegnsprog og visuel kommunikation, informationsfolder (pdf)
Tegnsprog og visuel kommunikation, Trin 4
Flere moduler, starter 2. april 2024, tilmeldingsfrist 26. marts 2024
Tegnsprog trin 1
Kurset er over 9 tirsdage, d. 13/8, 20/8, 27/8, 3/9, 10/9, 17/9, 24/9, 1/10 og 8/10, kl. 8:45 – 14:45
Sidste tilmeldingsfrist d. 6/8-24
Tegnsprog trin 2
Kurset er over 9 tirsdage, d. 20/10, 29/10, 5/11, 12/11, 19/11, 26/11, 3/12, 10/12 og 17/12, kl. 8:45 – 14:45
Sidste tilmeldingsfrist d. 11/10-2024
Tegnsprog trin 3
Kurset er over 9 fredage, d. 25/10, 1/11, 8/11, 15/11, 22/11, 29/11, 6/12, 13/12 og 20/12, kl. 8:45 – 14:45
Sidste tilmeldingsfrist d. 11/10-2024
Tegnsprog trin 1
Kurset er over 9 tirsdage, d. 7/1, 14/1, 21/1, 28/1, 4/2, 11/2, 25/2, 4/3 og 11/3, kl. 8:45 - 14:45
Sidste tilmeldingsfrist d. 20/12-2024
Tegnsprog trin 4
Kurset er over 9 fredage, d. 10/1, 17/1, 24/1, 31/1, 7/2, 14/2, 28/2, 7/3 og 14/3, kl. 8:45 – 14:45
Sidste tilmeldingsfrist d. 20/12-2024
Tegnsprog trin 2
Kurset er over 9 tirsdage, d. 18/3, 25/3, ¼, 8/4, 22/4, 29/4, 6/5, 13/5 og 20/5, kl. 8:45 – 14:45
Sidste tilmeldingsfrist d. 7/3-2025
Tegnsprog trin 7
Kurset er over 9 fredage, d. 4/4, 11/4, 25/4, 2/5, 9/5, 16/5, 23/5, 6/6 og 13/6, kl. 8:45 – 14:45
Sidste tilmeldingsfrist d. 25/3-2025
Her finder du links til aktuelle tema-, inspirations-, introdage mv., som især er målrettet specialerne døvblindhed og høretab.
Berøring har en afgørende betydning for menneskets trivsel og udvikling. Pædagogisk massage er en særlig hensyntagende massageform, hvor den pædagogiske viden kombineres med evnen til at kommunikere gennem berøring, massage og andre sanseaktiviteter. Der sættes fokus på kvaliteten i samspillet mellem giver og modtager, da den har afgørende betydning for trivsel, udvikling og læring. Massage / berøring sker med respekt, omtanke og lydhørhed for individets integritet og behov. Massagekurset er bygget op over to moduler med en projektperiode imellem, hvor man arbejder med en stillet opgave.
Målgruppe: Pædagogisk massage henvender sig til alt pædagogisk personale, som arbejder med børn og voksne med medfødt døvblindhed/sansetab.
Aktuelle kurser:
Ingen kurser i øjeblikket.
Opdateret