Hverdagen på Ungdomshjemmet
Hverdagen på Ungdomshjemmet er hjemlig
Dagene på Ungdomshjemmet ligner dagene i mange andre hjem, og det er helt bevidst. Fokus er nemlig på, at Ungdomshjemmet er et hjem og ikke bare et sted. Her skal være hjemligt, genkendeligt, trygt og godt. Borgernes dag på Ungdomshjemmet er bygget op omkring en individuel struktur, som medvirker til at skabe forudsigelighed og genkendelighed.I hverdagene har borgerne deres individuelle morgenrutine mellem kl. 07.00 og 09.00.
Derefter byder dagen på aktiviteter og samvær i en af tilbuddets Aktivitets- og samværstilbuds tre afdelinger. Uanset, hvilken Aktivitets- og samværstilbudsafdeling dagen tilbringes i, er borgerne på Ungdomshjemmet sammen med borgere fra andre botilbud i Tilbud for Børn og Voksne med Døvblindhed og Høretab samt i Botilbud for Voksne med Døvblindhed, mens de er der.
Hjemme igen
Borgerne kommer hjem til Ungdomshjemmet igen ved 15.00-tiden. Når de kommer hjem, er det individuelt, hvordan de ønsker at bruge eftermiddagen. Flere har brug for at lave en individuel struktur sammen den partner, de skal arbejde sammen med. Borgerne kan arbejde med deres delmål, en får måske massage, en anden kan have musikterapi, en tredje ordner vasketøj, mens en fjerde går en tur udenfor. Eller noget helt andet.Aftensmaden står på bordet ca. 17.30. Nogle spiser sammen i fællesrummet, andre vil hellere spise for sig selv i deres lejlighed – man vælger selv, hvad der passer bedst.
Ungdomshjemmet har sit eget køkken og køkkenpersonale, og maden er altid mindst 90% økologisk og hjemmelavet på stedet. Hvis borgerne har lyst til at være med til at forberede maden – evt. ved bare at være til stede og nyde duftene og fornemme atmosfæren - må de selvfølgelig gerne det.
Aften på Ungdomshjemmet
På Ungdomshjemmet er det meget individuelt, hvad borgerne ønsker at bruge aftenen på. Nogle har brug for lidt wellness som eksempelvis fodbad. Nogle har brug for at gå en aftentur, andre har behov for at se på computer eller Ipad, andre igen har behov for at bearbejde dagens indtryk sammen med partneren samt få vished om, hvad dagen i morgen bringer, og evt. hvilken medarbejder man skal arbejde sammen. Igen er rammen og forudsigelighed vigtig for de fleste.Weekenderne
Som hos så mange andre er weekenderne på Ungdomshjemmet anderledes end hverdagen. Man sover måske lidt længere, bruger længere tid på morgenmaden mv.Det er ofte i weekenderne, der er tid og mulighed for længere ture ud af huset, hvis lysten er til det. Disse ture kan fx gå i skoven, til stranden, på café til frokost eller kaffe eller noget andet.
De enkelte borger kan også have aftaler ud af huset, eksempelvis besøg hjemme hos forældrene eller andre.
Selv om weekender er mere til ”fri leg”, end hverdagene er, er der alligevel nogle ting, som går igen alle ugens dage. Det kan bl.a. være delmålsarbejdet, som kan give en oplevelse af tryghed og genkendelighed.
Socialpædagogiske dage understøtter udvikling hos den enkelte borger
I botilbud på døvblindeområdet (§§107 og 108) er borgernes hverdagsliv organiseret således, at de er tilknyttet et dagtilbud og/eller et undervisningstilbud fire dage om ugen. Derudover har borgerne én socialpædagogisk dag om ugen på i alt seks timer.Denne socialpædagogiske dag har en central funktion i forhold til at afdække borgerens ressourcer og forudsætninger samt behov for pædagogisk støtte og indsats. Med udgangspunkt i Dansk Kvalitetsmodel på det sociale område arbejder vi på socialpædagogiske dage med udgangspunkt i de retningslinjerne om Faglige tilgange, metoder og resultater, Kommunikation, samt Indflydelse på eget liv.
Planlægning af socialpædagogisk dag
I planlægningen af den socialpædagogiske dag er der fokus på inddragelse af borgeren. Der skal være en tydelig struktur for dagen, som indeholder tid til fælles forberedelse, udførelse og efterbehandling.En socialpædagogisk dag tager udgangspunkt i udvikling af kommunikative kompetencer, den enkeltes forudsætninger for at indgå i samspil og kontakt, positive relationer til kommunikations- og samspilspartner, den enkeltes forudsætninger for at gøre sin indflydelse gældende, struktur, forudsigelighed og genkendelighed samt omverdensforståelse og deltagelse i samfundsliv.
Dokumentation af det faglige indhold på socialpædagogisk dag
Vi dokumenterer indholdet i dagen. Således beskrives med udgangspunkt i tilbuddets faglige tilgange og metoder den pædagogiske indsats, faglige observationer af dagens samspil samt partnerens faglige refleksioner. Også gælder også praktiske gøremål eller eksempelvis besøg hos læge, tandlæge, frisør eller lignende.Opdateret